۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

روند اجرای برنامه های برون مرزی

چکیده :
 تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی با هدف بررسی روند اجرای برنامه کوهنوردی برون مرزی است. با توجه به استقبال بی سابقه کوهنوردان از برنامه های برون مرزی شایسته دیدیم در این راستا تحقیقی بعمل آید و مکتوب گردد تا شاید کمکی باشد برای کسانی که قدم در این عرصه می گذارند. که در جهت انتخاب اجرای برنامه، اخذ مجوزها، برآورد هزینه ها، انتخاب شرکت خدماتی طرف قرارداد، تمرینات آمادگی جسمانی، تهیه تجهیزات، تغذیه کوهنوردان، جمع آوری اطلاعات صعود و بسیاری از موارد دیگر بتوانیم جوابگوی سوالات آنان باشیم و به وسیله آن یک بازنگری کلی بر محتوای اجرای چنین برنامه هایی صورت گرفته است.
تا کوهنوردان بتوانند با دیدگاه روشن تری به این مهم توجه نمایند. و چه بسا از اجرای برنامه لذت بیشتری برده و از حوادث احتمالی و صدمات جانی جلوگیری شود.
این پژوهش یک مطالعه تحلیلی بوده و بصورت کلی و قطعی انجام گردیده است.
جهت تحقق این پژوهش بصورت نمونه از دو نفر هیمالیانورد و دو نفر سرپرست برنامه برون مرزی و یک نفرپزشک فدراسیون کمک گرفته شد. همچنین با نظارت استاد راهنما از یک مربی آمادگی جسمانی و یک کارشناس تغذیه، مسئول صدور مجوزهای برون مرزی سازمان تربیت بدنی و تورهای خدماتی نیز اطلاعاتی گرفته و گنجانیده شده است.
 بخش 6 - اخذ مجوزها از فدراسيون
اين قسمت سخت ترين قسمت برنامه مي باشد؛ اولین گام، اعلام برنامه و آمادگی برای اجرای برنامه با ارائه گزارش توجیهی به فدراسیون و در ادامه تأیيد طرح صعود در شوراي برون مرزي (سازمان تربیت بدنی)، ارائه مدارك مورد نياز، پركردن فرمها (پیوست) و ... می باشد.
البته قابل ذکر است علت وجود تأسیس شورای برون مرزی سازمان در حقیقت نظارت عالیه بر اعزامهای ورزشی بوده تا استفاده بهینه از منابع مالی سازمان صورت پذیرد.
هر چند اکثر ارگانها و تیمهایی که نیاز به مجوز شورای برون مرزی دارند، در صورتیکه بودجه آنها از غیر سازمان و فدراسیون تأمین شده باشد، مجوز آنها بدون بحث و جدل مورد موافقت کمیته المپیک قرار می گیرد.    
دریافت مجوز اجرای برنامه صعودهای خارجی و برون مرزی از سازمان تربیت بدنی مستلزم تکمیل فرمهای مربوطه می باشد که متشکل از : سوابق پزشکی و ورزشی، سپردن تعهد محضری درخصوص حوادث، ضمانت مالی جهت تضمین برگشت از کشور خارجی و ... است.
جهت پذیرش، فرمهای مربوطه را از فدراسیون درخواست و تکمیل کرده تا مورد بررسی قرار گیرد. پس از اعلام برنامه جهت توجیه فدراسیون نشست های متعددی باید صورت پذیرد تا تیم اعزامی مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. که از جمله آنها : صلاحیت سرپرست تیم و مسئول فنی، تعداد نفرات، سوابق ورزشی افراد، تجهیزات، گزارش اردوهای آمادگی، تأمین منابع مالی و ... می باشد.
یکی از مهمترین اطلاعات خواسته شده، تکمیل فرم پزشکی نفرات می باشد. که قطعاً سلامت جسمانی نفرات تیم اعزامی در انجام برنامه صعود از اهم موارد است.
متأسفانه در اکثر برنامه های برون مرزی، کلاً هزینه بر عهده افراد شرکت کننده   می باشد. (هزینه شخصی)
که این مسئله باعث شده تیم ها از افرادی تشکیل شوند که توانایی پرداخت این هزینه ها را دارند و نه الزاماً متشکل از آماده ترین افراد از نظر شرایط جسمی، فنی، روحی و ... 
  رویه صدور مجوز اعزامهای برون مرزی از سازمان تربیت بدنی به ترتیب ذیل است:
1) دریافت درخواست های طرح در شورای برون مرزی
2) بررسی درخواست ها و اظهارنظر کارشناسی
3) تهیه و تنظیم صورتجلسات شورا و ارسال به مقام محترم ریاست سازمان جهت تأیید
 بخش 7 - تمرينات آماده سازي بدن پيش از اجراي برنامه
همان گونه كه در تمامي ورزش ها از جمله : دو و ميداني، بسكتبال، شنا و ... قبل از اعزام به مسابقات، تيم و نفرات را در اردوهاي مختلف شركت مي دهند تا بازيكن را به اوج آمادگي بدني و در سطح نهايت ركوردها برسانند و آنگاه با آمادگي كامل از تمام توان خود استفاده مي نمايند، فعالیت كوهنوردي نيز از اين ورزش ها مستثني نمي باشد و تمامي اعضاي تيم مي بايست در روزهاي صعود داراي بالاترين توان بدني خود باشند.
اهمیت آمادگی پیش از برنامه در این رشته ورزشی در مقایسه با رشته های دیگر ورزشی آنجایی مشخص می شود که در رشته های دیگر ورزشی ورزشکار شرکت کننده قهرمان نمی شود، در صورتیکه این آمادگی در کوهنوردی می تواند حافظ جان فرد صعود کننده نیز باشد. در کوهنوردی ممکن است عدم آگاهی به این نکته ؛ سبب از دست دادن عضو، سقوط از مسیر و یا ضعف جسمانی در ارتفاعات گردد. بنابراین دو صد چندان باید به این مهم اهمیت داد.
   موارد ذیل می تواند در آمادگی نفرات قبل از اعزام بسیار مفید باشد :
1) بدنسازی
این فاکتور می تواند به پرورش اندام و عضلات از لحاظ حجم و استقامت کمک فراوانی نماید و می بایست تحت نظر مربی مربوطه انجام گیرد و پر واضح است که تمرینات قدرتی و استقامتی بسیار موثر می باشد و این تمرینات مکمل تمرینات دیگر خواهند بود.
2) تمرینات اینتروال هوازی
جهت بالا بردن استقامت قلبی و عروق و تنفسی لازم است فعالیت هایی بصورت منسجم انجام داد و بدن را در شرایطی قرار داد تا تعداد ضربان قلب بالا رود، این امر بسیار موثر است. همانگونه که می دانید زمانی که بدن در شرایط ارتفاع قرار می گیرد برای جبران کمبود اکسیژن، تعداد ضربان قلب بالا می رود البته فشار هوا نیز موثر است. بنابراین، این فعالیتها کمک شایانی به بالا بردن استقامت بدنی و تقویت تمامی عضله ها بخصوص چهار سر ران و دو قلو می نماید.
3) تمرینات در ارتفاع
صعود به قلل مختلف در شرایط متفاوت جهت هم هوایی، سازگاری بدن با ارتفاع، تمرینات یخ و برف و صعود صخره های مختلف جهت بالا بردن آمادگی بدنی و افزایش مهارت تکنیکی بسیار موثر است و هیچ چیز بدن یک کوهنورد را برای صعود به ارتفاعات همانند تمرین در ارتفاعات و صعود به قلل مختلف آماده نمی کند.
هر چند تمرین در سطح دریا و ارتفاعات پایین موثر است ولی هیچگاه قابل مقایسه با صعود به ارتفاع و آماده سازی بدن در ارتفاع نمی باشد.
شرکت در پیش برنامه ها و صعودهای کوهنوردی در فصل زمستان نیز در کسب آمادگی بسیار موثر است.
4) تغذیه
ارتفاعات بلند تأثیر مستقیمی بر ارگانیسم بدن دارند و تقریباً می توان گفت ارگانهای بدن را مختل می کنند و بدن نمی تواند به خوبی وظیفه اش را انجام دهد. و از همه مهمتر اینکه سیستم تبدیل غذا به انرژی نیز دچار اختلال می شود. 
بنابراین می بایست با رعایت رژیم غذایی مناسب قبل از صعود تا حدودی خود را برای این شرایط آماده نمود و مقداری وزن بدن را بالاتر از حد معمول نگه داشت.
سیستم تبدیل انرژی، بدین روش است که ابتدا کربوهیدرات مورد استفاده قرار    می گیرند و چربی و سپس پروتئین.
البته پروتئین نقش ریکاوری و ترمیم بافتها را انجام می دهد ولی در ارتفاع بالای 7000 متری دیگر اکسیژنی برای تجزیه چربی وجود ندارد. بنابراین به جای چربی، پروتئین تبدیل به انرژی می شود و عضلات بدن تحلیل می رود.
از این رو نقش تغذیه قبل از صعود و ذخیره کافی انرژی بسیار حائز اهمیت می باشد.
ادامه دارد...
+ نوشته شده توسط عامر ازوجی در سه شنبه شانزدهم فروردین 1390 و ساعت 14:42 |

هیچ نظری موجود نیست: